Fornøyde kunder et must med heldigital bank

Bent Gjendem. Foto: Monobank

Monobank er en heldigital bank, noe som også gjør det lett å bytte bank. Da er fornøyde kunder spesielt viktig. Derfor er kundeopplevelsen i fokus, med mobilløsninger og ved å gjøre alt så enkelt som mulig.

Tekst Gunn Iren Kleppe

Monobank ASA er en heldigital nettbank som tilbyr forbrukslån og høyrentekonto til privatpersoner. Lånesøknader kan gjøres fra mobilen hvor man får svar umiddelbart. På innskudd er det ingen bindingstid.

– Når man lager gode kundeopplevelser, har det veldig mye med forventninger å gjøre, sier CEO Bent Gjendem.

Forventinger endrer seg også over tid. Siden smarttelefonen ble allemannseie har mye skjedd på digitaliseringsfronten. Det er ikke mange som opplever treghet på nettet lenger. De fleste bruker apper til så mye og det meste skjer fra mobilen. Det setter forventninger til at banken også må være tilgjengelig på mobil.

Bedre skjermer gjør det enklere å fylle inn lånesøknader, samtidig er mobilen liten nok til at man kan bruke den over alt uten at andre ser hva som er på skjermen. Bankene henger likevel litt etter i forhold til andre når det gjelder mobil, ifølge Gjendem.

– Vi har jobbet mye med å lage søknadsprosesser så enkle som mulig og å få dem til å fungere på smarttelefon. Det er en utfordring, forteller han.

Kundene er imidlertid godt fornøyde og halvparten av lånesøknadene i Finland kommer faktisk fra smarttelefon.

Robust vekst
Siden de åpnet i 2015 har Monobank nemlig opplevd sterk vekst og har åpnet opp i Finland. Banken har også signert avtale i Tyskland for innskudd, og har planer om å åpne opp i enda et land.

– Vi har veldig ambisiøse vekstplaner. Som del av det er vi notert på Oslo Børs i dag og blir fullt notert i løpet av året.

– Vi vil operere på samme måte. Alt foregår via nettet, bekrefter Gjendem.

– Ellers har vi ikke så mange tjenester. Vi er jo en nisjebank. Det som er så bra er at man kan søke lån og få svar på nettet, på mobilen. Så kan man selv opprette konto, sette inn sparepenger og du kan logge inn og se saldo. Men vi kommer ikke til å tilby boliglån; de andre bankene er veldig gode på det.

Fornøyde kunder et must
– Kundeopplevelsen er veldig viktig og de fleste liker best å greie seg selv. Hvis de får problemer, vil de gjerne snakke med en person så snart som mulig, påpeker Gjendem.

En av fordelene med ren internett-bank er at det er veldig lett å skifte bank. Geografi har ikke noe å si og kundene kommer fra hele landet. Som ren internettbank kan man også drive veldig effektivt med lave driftskostnader.

– Vi har ikke noe annet valg enn å ha helt fornøyde kunder. Slik som det er nå, er det veldig lett for kunder å skifte.

Banken jobber for tiden med en kredittkort-løsning. Gjendem tror at plastikk vil forsvinne etter hvert og at alt vil foregå på mobil. Nårdet vil skje og hvilken betalingsmåte som vil vinne, er ukjent.

– Vi tror løsningen blir å kjøre en hybrid modell, sier Gjendem avslutningsvis, og banken ønsker derfor å tilby en løsning med både kort og app i mellomtiden.

Ingen kommentarer

Kommentarfeltet er stengt.