Har spesialisert seg på laserbehandlinger

Foto: Drammen Laserklinikk

Drammen Laserklinikk foretar 8000 laserbehandlinger i året. Daglig leder Drude Kilen sier laser kan brukes til hårfjerning, mot hudproblemer og muskelsmerter.

Tekst Rita Tvede Bartolomei

Drammen Laserklinikk ble etablert i 2007, og har i dag 8 sertifiserte laserterapeuter og 2 leger i staben. Klinikken er en av få i Norge som har spesialisert seg på laserbehandling til sine pasienter. Drammen Laserklinikk foretar rundt 8000 laserbehandlinger i året, og har 7000 faste kunder.

– Vi bruker termisk laser til hårfjerning, fjerning av tatoveringer, fjerning av føflekker, pigmentflekker og sprengte blodkar i ansiktet, hudforbedrende og foryngende behandlingsformer (fraksjonell laserbehandling red.merk.), samt medisinsk, biostimulerende laser mot diverse plager og smertetilstander i muskler og ledd, forklarer daglig leder og laserterapeut, Drude Kilen.

Fjerner mest hår og tatoveringer
Hun har over 25 års erfaring med laserterapi, og sier pasienter som ønsker å benytte seg av laser, bør gå til en velrennomert klinikk som har mange pasienter og har erfarne behandlere. Behandlingene folk etterspør hyppigst er hårfjerning og fjerning av tatoveringer.

Spesialist i allmennmedisin, Pedro Sait, som har egen laserklinikk i Kristiansand, kommer til Drammen Laserklinikk fire dager i måneden. Her fjerner han føflekker på pasienter.

– Vi fjerner desidert mest hår og tatoveringer. Mange angrer på tatoveringene sine, og vi har derfor sett en jevn økning av pasienter som vil fjerne dem. Hudforbedrende behandlinger har også blitt mer populære. Trenden går mer og mer mot at folk ønsker å se mest mulig naturlige ut. Da er laser et godt alternativ til andre estetiske behandlingsformer, forteller hun.

– Hvor mange behandlinger trenger man for å fjerne hår og tatoveringer?

– Det varierer veldig. Flere behandlinger vil alltid være nødvendig, men det er umulig å si akkurat hvor mange eller hvor få. Eksempelvis krever hårfjerning i ansiktet flere behandlinger, mens hår på bena krever færre, sier hun.

Medisinsk laser mot smerter
Drude Kilen sier medisinsk laser har vært lite i rampelyset i Norge, selv om effekt av behandlingen har vært forsket på i flere tiår.

– Pasientene våre får veldig gode resultater. Kanskje det at laser fungerer så bra og har så god effekt, gjør at folk kan være skeptiske til om dette virkelig er for godt til å være sant. Samtidig må man innse at akutte smerter i muskler og ledd tar kortere tid å behandle, enn kroniske plager en pasient har slitt med i flere år, sier hun.

I 2009 ble medisinsk laserbehandling av nakkesmerter omtalt i det medisinske tidsskriftet The Lancet, og året etter i Tidsskrift for den Norske Legeforening. Professor Jan Magnus Bjordal ved Høgskolen i Bergen har vært sentral i studien der man analyserte 16 tidligere studier av effekten ved laserbehandling på 820 pasienter, ifølge Norsk Helseinformatikk (NHI).

Vi vet fra en rekke laboratoriestudier at riktige doser av laser virker betennelsesdempende, men nyere studier viser også at behandlingen kan beskytte muskler mot skader som kommer av trøtthetsutvikling. Høye doser med laser ser også ut til å kunne hemme de tynne smertenervenes evne til å lede smerter, uttalte Bjordal til NHI i 2009.