Implantater gir pasienter tennene tilbake

Foto: Petter Solheim

Daglig leder ved Arken Tannlegesenter, Paul-Arne Hordvik, sier tannimplantater har revolusjonert behandlingstilbudet til mennesker som har mistet tennene.

Tekst Rita Tvede Bartolomei

Arken Tannlegesenter i Åsane i Bergen ble etablert i 1987, og har nå 15 000 faste pasienter. I fjor var 25 000 personer innom, og tannlegesenteret opererer inn 200 tannimplantater årlig.

– Implantater føles som egne tenner, og det er virkelig hyggelig å se hvor fornøyde folk blir etter behandlingen. Det er givende å hjelpe mennesker med å få både tannhelse, funksjon og selvtillit tilbake, sier Hordvik, som er spesialist i protetikk.

Lite smertefullt inngrep
Under implantatoperasjonen, som utføres på cirka en time i lokalbedøvelse, festes titanskruen til kjeven.

– Pasientene melder tilbake om svært lite smerter etter inngrepet. Men det er så klart ømt i området rundt i en periode etterpå, sier Hordvik.

Deretter venter man 3 til 6 måneder før porselenstannen skrus på.

– Ventetiden bedrer prognosen, og sørger for at implantatet fester seg godt, forklarer Paul-Arne Hordvik.

Norskproduserte tenner som varer
Arken Tannlegesenter i Bergen, Åsane, har spesialister innen oralkirurgi, protetikk (rehabiliteringsbehandling av tapte og ødelagte tenner), kjeveortopedi (tannregulering), periodonti (behandling av tannkjøtt) og endodonti (rotfylling). 50 personer arbeider nå ved tannlegesenteret, som også har 14 allmenntannleger og 5 tannpleiere i sin stab. På huset har tannlegesenteret et tannteknisk laboratorium, hvor porselenstennene til implantatene produseres.

– Tennene og titanskruene er norskproduserte. Kronene spesialtilpasses for å være like pasientens egne tenner. Vi regner med at etter ti år så har cirka 95 prosent av pasientene fortsatt intakte porselenstenner festet på titanskruene, sier Hordvik.

Mange får trygderefusjon
Et tannimplantat koster fra 15 000 til 30 000 kroner, men de fleste som trenger implantater vil være berettiget til støtte fra staten. Av pasienter som implantat-opereres, trenger noen kun ett implantat, mens andre må erstatte flere tenner.

– Rundt 75 prosent av de vi opererer får støtte fra HELFO. Eksempelvis får personer som har tapt tennene på grunn av tannkjøttbetennelse og andre sykdomstilstander støtte. Pasienter som har vært utsatt for yrkesskader eller ulykker vil også i flere tilfeller få innvilget trygderefusjon, forklarer Paul-Arne Hordvik.

Arken Tannlegesenter har lang erfaring og mye kompetanse på huset, men er også populære på grunn av tilgjengeligheten.

– Vi holder åpent mandag til fredag fra 07.00 om morgenen til 22.00 om kvelden. Lørdag og søndag fra 08.00 til 18.00. Det er svært få andre klinikker som tilbyr så høy fleksibilitet, sier Hordvik.

Svensk professor moderniserte teknikken
Den svenske professoren Per-Ingvar Brånemark fra Gøteborg, regnes som pioneren innen moderne tannimplantatbehandling. Brånemarks forskning på osseointegrasjon (hvordan et fremmedlegeme kan tas opp i levende benvev), skapte det mest betydningsfulle gjennombruddet innen tannlegevitenskap siden 1970-tallet.

– Moderne implantatbehandling revolusjonerte behandlingsalternativene for folk som hadde mistet tenner. Før var det mer sannsynlig at man måtte bruke løse tannproteser, slik som gebiss. Folk beholder heldigvis tennene lenger nå, og mister man dem, er et tannimplantat førstevalget, sier Paul-Arne Hordvik.

Kutt ut røyken
De fleste kan implantat-opereres, men røyking og dårlig munnhygiene vil påvirke resultatet svært negativt, forklarer Hordvik.

– God munnhygiene er også alfa-omega. Implantater må tas vare på i etterkant slik man tar vare på tennene man har fått fra naturens side, sier han.

Paul-Arne Hordvik råder pasienter som velger implantatbehandling, til å benytte seg av et norsk tannlegesenter.

Vi ser dessverre mye forskjellig håndverk fra utlandet. Siden det er opptil tusen ulike typer implantater og kroner på markedet, kan vi i Norge ofte ikke utføre justeringer på utenlandske implantater, forklarer han.