Trygg tannbehandling i Budapest

Tannklinikk-kjeden Eurodent har spesialisert seg på implantat-behandling i Budapest. Men tross lavere priser, garanterer Eurodent at du som pasient vil få en trygg, god og forsvarlig behandling.

Budapest. Foto– iStockphoto

Av Rita Tvede Bartolomei

– Av landene i Europa så har Sveits den dyreste tannbehandlingen, mens Norge følger rett etter. Det sier seg selv at mange pasienter med behov for implantater ikke kan ta seg råd til en behandling som kanskje koster 300.000 kroner i Norge, mens den vil koste rundt 80.000 kroner i Budapest. Isolert så koster ett implantat fra 25.000 kroner til 30.000 kroner i Norge. I Budapest ved vår klinikk vil dette koste mellom 12.000 kroner og 14.000 kroner, sier administrerende direktør i Eurodent, Ionut Eriksen.

Lang erfaring i Norge og Budapest

Tannklinikk-kjeden startet opp i Oslo i 2007, og har nå filialer i Bergen, Trondheim, Alta, København og Budapest. Eriksen forteller at tannturisme ble et viktig satsingsområde tidlig for dem, nettopp på grunn av de høye prisene på tannbehandling i Norge. Nå har Eurodent 80 ansatte som består av kjeve- og oralkirurger, tannleger, tannpleiere, tannteknikere og tannregulerings-spesialister. I 2017 hadde Eurodent i overkant av 42.000 pasienter ved sine klinikker.

– Men etikk og forsvarlig, god behandling er likevel viktig for oss. Det er faktisk det viktigste fokuset for vår praksis. Selv om vi er stolte av å kunne tilby svært billigere behandling enn våre konkurrenter, betyr det ikke dårligere behandling. En av våre kirurger i Budapest, Zsolt Németh, som er spesialist i oralkirurgi og oralmedisin er også rektor og foreleser for tannlegefakultetet Semmelweis ved universitet i Budapest. Han er jo faktisk med på å utdanne norske tannleger herfra årlig, sier Eriksen.

Enkelte får HELFO-refusjoner

Ionut Eriksen sier mange pasienter vil kunne ha rett på noe refusjon fra staten via HELFO.
– Alt vil aldri kunne dekkes helt, men siden Budapest ligger i Ungarn som er del av EU, vil derfor HELFO-refusjon gjelde for enkelte pasientgrupper Dette gjelder for eksempel personer som har fått tannskader på grunn av tannkjøttsykdom eller de som har mistet tenner og har ødelagte tenner på grunn av alvorlig tannlegeskrekk, sier Eriksen.

Useriøse aktører skaper utrygghet

Han påpeker at utenlandsk tannlegebehandling har fått mye negativ presse i Norge, nettopp fordi mange aktører er useriøse. Ionut Eriksen sier useriøse tannklinikker skaper usikkerhet og frykt.

– Vi har selv opplevd å få inn pasienter som har gått til andre tannklinikker i utlandet. De har kanskje fått satt inn implantater som ikke er kompatible med tannimplantat-materiell i Norge. Da er det en lang og kronglete vei for å finne kroner som passer med titan-pluggene de har fått operert inn, sier han.
Hos Eurodent benyttes alltid det samme systemet ved deres norske klinikker, som ved klinikken i Budapest.

– Pasientene som ønsker implantater i Ungarn, får titanskruen operert inn der. Tre måneder senere får de kronen festet her eller i Ungarn. Det er viktig at alt får mulighet til å gro fast skikkelig, før man belaster kjeve og tann ytterligere med en krone. Pasientene kan velge om de ønsker oppfølging i Norge, eller i Budapest, sier han.

Foto – Ionut Eriksen

Vil ha 100 prosent fornøyde pasienter

Eurodent har en fornøyd-garanti som skal sikre 100 prosent tilfredse pasienter.
– Om noen for eksempel har en krone som de mener er litt for høy, og det er ubehagelig å tygge med den – skal de få den justert perfekt uten ekstra kostnader. Nettopp også for å kunne tilby den beste behandlingen og servicen, har vi investert i det mest moderne utstyret, sier Ionut Eriksen.
Klinikk-kjedens jevnlige kundeundersøkelser viser at pasientene er fornøyde med behandlingen de får.
– Rundt 82 prosent av våre over 42.000 kunder sier at de er veldig fornøyde med behandlingen, sier Eriksen.

Foto – Eurodent AS