Revolusjonerende behandling for hårtap

I dag finnes det løsninger for å stoppe hårtap. PRP-behandling tilfører næring til hårsekkene, slik at håret kan vokse igjen. Det kreves imidlertid riktig kunnskap og må utføres av profesjonelle.

Foto: Apollo klinikken
Tekst Gunn Iren Kleppe

Hårtap kan ha mange forskjellige årsaker og ofte er det forbigående. Den «vanlige» typen hårtap, androgent alopeci, er arvelig men dessverre ikke forbigående. Det starter ofte allerede i tyveårene hos menn, hos kvinner typisk først i høyere alder. Menn mister som regel håret på toppen mens hårtapet gjerne er mer diffust hos kvinner.

– Dette kan man gjøre noe med. I dag er det en metode som fungerer, forklarer stifter av Hair Program International AS, Kåre Arnold Nilsen. Nilsens selskap KAN Holding eier blant annet transplantasjonsklinikkene Apollo Klinikken og Poseidon Klinikken og hovedkontoret for hele Apollo Hårsenter-kjeden, med 19 sentre i Norge.

Kan stoppe hårtap

Ved androgent alopeci får ikke hårsekkene den næringen de trenger. Det viser seg at 20 % av hvite blodceller har med hår å gjøre. PRP-behandling (Platelet Rich Plasma) for hårtap fungerer ved at man tar ut blod fra klienten, som man sentrifugerer. Man bruker så de hvite blodcellene som har med hår å gjøre, tilsetter næring og injiserer dette tilbake.
– Dette er egentlig den største revolusjonen innenfor hårtap, forteller Nilsen.
Det må imidlertid utføres riktig og profesjonelt.
Behandlingen kan kombineres med medisiner som forbedrer blodsirkulasjonen til hårsekkene. Man kan også kombinere med laserbehandling, alt etter hvilket stadium hårtapet befinner seg på.

Alle kan hjelpes

De fleste opplever perioder i livet der de blir satt ut og håret blir mer vissent. Dette kommer av at håret ikke får nok næring. Her kan man hjelpe med laserbehandling, PRP eller Trikologi-behandling.
Kvinner kan også oppleve hårtap i forbindelse med fødsel eller perioder med stress hvor det er mangel på næringsstoffer i blodsirkulasjonen. Dersom det ikke er bruddskader eller total skade, vokser håret ut igjen når man blir bra.
For å finne riktig løsning må man finne ut hva slags type håravfall det er. Har man tynt hår må man se på hvorfor og hvor langt det er kommet. Alder har også mye å si. Som regel ser man ganske klart hva årsaken er.
– Vi finner veldig fort ut om hårsekkene er døde. De fleste som ser skallet ut har små dun. Der kan du få frem nytt hår. Hvis du er i en alder av 50 – 60 år og har vært skallet i flere år, er det toget gått, forklarer Nilsen.
– Spørsmålet er hvilken fase du er i.

Finnes alltid en løsning

Det er viktig at man går til spesialist tidlig og får riktig informasjon. Man bør tenke over hva man egentlig ønsker og ved hjelp av en konsultasjon få se hva som er mulig.
Ifølge Nilsen finnes det alltid en løsning. Det finnes flere behandlingsalternativer og det brukes gjerne en kombinasjon av flere metoder.
I dag arbeider man for at man skal kunne beholde det håret man har. Transplantasjon kan fylle opp med mer hår om nødvendig. Også hos kunder som ønsker hårtransplantasjon, ser man på mulighetene for å stoppe håravfallet.
Er hårtapet forbigående, kan man sette på hår i mellomtiden. Hårerstatning ser i dag helt naturlig ut.
Har man mistet alt, kan løsningen bestå i parykk eller en kombinasjon av transplantasjon og hårdeler hvor det brukes kunstig hud med hår på. Dagens parykker og hårdeler er behagelige å ha på. De puster og man kan dusje med dem og leve som normalt.

Forskning

Nilsen foretrekker å kunne vise til resultater. Selskapet opererer derfor med referansepersoner som allerede har fått behandling, slik at nye klienter ser at det er seriøst. Sentrene har også åpne dager der man får se hvordan det fungerer og snakke med folk som har fått behandling.
Ikke alle leger vet at det finnes noe som hjelper. Selskapet er nå invitert til Helsevesenet for å informere hudleger om PRP-behandling. De samarbeider også med Universitetet i Oslo i et forskningsprosjekt hvor man følger med på 20 personer for å dokumentere resultatene. Prosjektet er i startfasen.
– Det er utrolig spennende. Jeg mener at vi er oppe i en revolusjon. Det har aldri vært SÅ interessant, avslutter Nilsen.

Foto: Kåre A. Nilsen. Hair Program International AS