Ny forskning fra Tørreøyneklinikken i Oslo

Tørre øyne er den vanligste årsak til at man oppsøker hjelp hos øyelege/optiker og skyldes i de fleste tilfeller en svikt ved talgkjertlene i øyelokkene, en tilstand kalt meibomsk kjerteldysfunksjon (eng. Meibomian Gland Dysfunction).

Foto: Tørreøyneklinikken AS
Tekst Redaksjonen

En halv million nordmenn kan være rammet av sviktende talgkjertler i øyelokkene.

Sviktende talgkjertler i øyelokkene fører til økt fordampning av tårefilmen og ikke sjelden betennelse på øyets overflate.
– Dette er den klart vanligste årsaken til tørre øyne. Studier ved Tørreøyneklinikken viser at over 80 prosent av pasientene har sviktende talgkjertler med varierende alvorlighetsgrad, sier øyelege og professor Tor Paaske Utheim. Studier viser at hyppigheten av tørre øyne i befolkningen ligger i området 5–50 prosent. Det er derfor mulig at omtrent en halv million nordmenn er rammet av talgkjertelsvikt.

– De fleste har imidlertid ikke hørt om tilstanden. Det er heller ikke rart, siden tilstanden i faglitteraturen er blitt beskrevet som trolig den mest underdiagnostiserte i øyefaget, sier Sten Ræder, øyelege, forsker og daglig leder ved Tørreøyneklinikken.

Skjermbruk kan gi tørre øyne

Tørre øyne kan skyldes både indre og ytre faktorer. I den første kategorien spiller blant annet økende alder og hormonelle forhold inn. Både testosteron- og østrogenreseptorer finnes i talgkjertlene. Nyere forskning har vist at testosteron har en positiv effekt på talgkjertlene. Blant ytre faktorer kan nevnes skjermbruk, lav luftfuktighet, kontaktlinsebruk, mikroorganismer i øyelokkene, kosthold med lite omega-3-fettsyrer, røyking og noen medikamenter/øyedråper.

Symptom og diagnostikk

Symptomene på at noe ikke er som det skal, varierer fra lette til betydelige øyeplager og kan inkludere tørrhet, sårhet, sandfølelse, svie, kløe, lysskyhet, tåkesyn og paradoksalt nok rennende øyne (irritativt fenomen).

– Nesten alle våre pasienter, både de med milde og alvorlige plager, har talgkjertelsvikt i øyelokkene, sier Sten Ræder. Tilstanden kan diagnostiseres på flere måter. Ved Tørreøyneklinikken bruker vi flere metoder for nøyaktig å kunne kartlegge graden av talgkjertelsvikt. En oppsiktsvekkende forskningsstudiet utført ved Tørreøyneklinikken publisert i det prestisjetunge tidsskriftet American Journal of Ophthalmology i januar 2019 viser at meibomsk kjerteldysfunksjon kan avdekkes i tidlig fase ved hjelp av infrarød fotografering av øyelokkene (meibografi). Studien ble gjennomført i samarbeid med blant andre Universitetet i Oslo, Oslo universitetssykehus og Harvard Medical School.

Behandling

Basert på grundige forundersøkelser gir vi råd om hensiktsmessig behandling, sier Øygunn Aass Utheim, øyelege og forsker ved Tørreøyneklinikken.
– Talgkjertelsvikt kan behandles med alt fra kunstig tårevæske, omega-3-fettsyrer, regelmessig varme og massasje av øyelokkene, antibiotika og betennelsesdempende medikamenter til spesialprosedyrer som probing, manuell ekspresjon og infrarød stimulering av talgkjertlene i øyelokkene. Erfaringen fra Tørreøyneklinikken er at resultatene blir bedre desto tidligere man kommer til behandling. Skjermbruk vil kunne gi redusert blunkefrekvens, hvilket disponerer for tørre øyne, sier Utheim. Hun har imidlertid flere råd til skjermbrukerne. For eksempel vil en lavt plassert skjerm (laptop eller nettbrett) føre til mindre øyespalte enn en høyt plassert skjerm. På denne måten vil man kunne redusere fordampningen fra øyet og dermed redusere plagene.