Er integrert medisin neste generasjons medisin?

Akuttmedisinsk behandling i Norge er god. Har man kroniske helseproblemer har helsevesenet liten suksess.

Foto: iStockphoto
Tekst Ann-Magrit Berge

Jan Fredrik Poleszynski er daglig leder i Uno Vita AS Klinikk for Integrert Medisin i Moss. Han jobber med utvikling av nye metoder til å bekjempe kroniske helseproblemer og holder foredrag i inn- og utland om temaet.
– Klinikk for integrert medisin tilbyr integrert medisinsk, helhetlig behandling som styrker kroppens evne til selvhelbredelse. Behandlingen kombinerer en skolemedisinsk forståelse og komplementær medisin. Vi bruker naturlige, effektive metoder og produkter. Behandlingsmetoden er unik i Norge. Klinikken bruker behandlingsmetoder hvor det finnes vitenskapelig dokumentasjon på sikkerhet og effekt. Vi bruker medisinske CE-godkjente elektromedisinske apparater som understøtter kroppens naturlige helbredelsesprosesser, sier Jan Fredrik Poleszynski.

– Tilsvarende klinikker og behandling finnes i de fleste land. Klinikkene i USA er kanskje best kjent her hjemme. De bruker ulike former for terapi (ofte elektromedisinsk), kost, ernæring, tilskudd, mega dose vitamin C og remedier fra naturen som har vist seg effektive og god dokumenterte.

Effektivt og sikkert

– Klinikken bruker elektromagnetiske pulser og mikrostrøm som del av behandlingskonseptet. Vi arbeider med framtidens medisinske metoder innen energi-, elektro-, og integrert medisin. 50 års klinisk erfaring og over 300 vitenskapelige studier viser at pulserende magnetfeltterapi, laser, elektriske mikrostrømmer og elektromedisin generelt er både effektivt og sikkert. Elektromedisinsk terapi kan bidra til å styrke kroppens naturlige kommunikasjonssystem og økt spenning over cellemembranen. En effektiv terapi bør bidra til riktig cellespenning slik at kroppen kan regenerere og bygge nye celler, i motsatt fall vil problemet ofte vedvare. Klinikken behandler og kurerer ingen alvorlige sykdommer.

På kroppens vilkår

– Folk med kroniske helseproblemer er klassiske klienter, de som har prøvd alt uten at det har hjulpet. Når klienten kommer til oss prøver vi å finne den grunnleggende årsaken til helseproblemet, og behandler primært årsaken og sekundert symptomet. Vi bruker 4-6 forskjellige apparater til målingene og gjør en grundig og funksjonell analyse for å se hvordan vi kan hjelpe klienten og gi råd til selvhjelp.

Oppnådde effekter

– Effektene som oppleves etter integrert medisinsk behandling kan være mange. Man oppnår ofte en styrking og balansering av immunforsvaret, reduksjon av betennelser, reduksjon eller bortfall av smerter, bedre oksygenopptak og oksygen distribusjon i kroppen, inkludert i blodet og organer.
Raskere restitusjon etter trening, skader og fysiske traumer, mer overskudd i hverdagen, mental ro, bedre søvn og bedre og mer balansert hormonproduksjon er vanlig. Det er hyggelig å se at mange blir bedre, og at vi kan bidra til at denne kunnskapen blir tilgjengelig, sier Jan Fredrik Poleszynski avslutningsvis.

Jan Fredrik Poleszynski daglig leder i Uno Vita AS Klinikk for Integrert Medisin.

Fakta:

– Kroniske helseproblemer hos 2 av 3 voksne
– 75 – 80 % vil i løpet av en måned ha opplevd smerter
– Tre av ti voksne har langvarig smerte
– 7 av 10 nordmenn er overvektige
– 90 prosent av alle over 65 år bruker minst ett legemiddel
– 1 av 5 voksne har en psykisk lidelse
– 1,1 million nordmenn får legemidler for å forebygge eller behandle hjerte- og karsykdom