HJELP FOR TØRRE ØYNE

Smørende øyedråper hjelper mange, men det er viktig å velge riktig produkt.
Det finnes også videre behandling hvis øyedråper ikke er nok.

Tekst Gunn Iren Kleppe

– Tørre øyne oppleves ikke alltid som at øynene er tørre. Tørre øyne kan føre til en betennelse som kan gi rennende øyne, og mange opplever plager i form av sårhet, sand- og fremmedlegemefølelse og problemer med å bruke kontaktlinser. Enkelte kan også utvikle invalidiserende smerter, forteller øyelege og seniorforsker Sten Ræder ved Tørreøyneklinikken i Oslo, som har hjulpet tusenvis av pasienter.

Tørre øyne rammer en stor del av befolkningen. Plagene kan oppstå ved skjermarbeid og eksponering for air-condition, men også av personavhengige årsaker. De fleste tilfeller skyldes en forstyrrelse i utskillelsen av fettstoffer (lipider) fra øyelokkenes talgkjertler kalt Meibomsk kjerteldysfunksjon. Kvinner i overgangsalderen er spesielt utsatt på grunn av fall i testosteronnivå.

Én risikofaktor er bruk av medisiner mot akne (kviser). Videre er det over 200 registrerte medikamenter i Norge som kan gi tørre øyne, spesielt antihistaminer og betablokkere.

– Tørre øyne oppstår primært på grunn av mangel på lipider men også vann slik at tårefilmen blir for konsentrert. Dette utløser en betennelsesprosess som fører til sårutvikling på øyeoverflaten. Det gir selvfølgelig ubehag, påpeker øyelegen, og kan gi nerveskader og et kronisk smerteproblem hvis det eskalerer.

Betennelse og sårskader gjør tårefilmen enda mer ustabil og konsentrert slik at det oppstår en ond sirkel. Nøkkelen er å stabilisere tårefilmen med smørende øyedråper og stoppe betennelsen med riktige medikamenter.

Hva kan du gjøre

For mange er smørende øyedråper nok. Apotek og optiker har et stort utvalg og kan gi råd om valg av riktig produkt. Øyedråper med konserveringsmidler gir økt risiko for betennelse og bør unngås.

– Hyaluronsyre er et naturlig stoff i kroppen og finnes i moderne smørende dråper. Det har en usedvanlig god evne til å binde vann. Hyaluronsyre er i dag tilgjengelig i praktiske multidose-flasker gjerne tilsatt tilleggsstoffer med fordelaktige egenskaper, forteller Ræder.

Hylo Dual Intense er et eksempel på en ny smørende øyedråpe som foruten hyaluronsyre inneholder ektoin, som stabiliserer tårefilmen og hindrer betennelse.

I tillegg anbefales omega-3-fettsyrer som har betennelseshemmende egenskaper, innendørs luftfuktighet på over 20 %, og hyppige pauser ved langvarig skjermarbeid.

I noen tilfeller er ikke øyedråper og generelle råd nok. Plages du med røde og rennende øyne, bør du utredes hos optiker eller øyelege som kan påvise betennelse.

– Dersom du har utviklet tørre øyne med betennelse, trenger du reseptpliktige medikamenter fra øyelegen, sier Ræder.

I første omgang behandler han sine pasienter med kortisondråper og bytter deretter til spesielle betennelseshemmende medikamenter som trygt kan brukes over tid.

Videre behandling

Varmepakning etterfulgt av forsiktig massasje kan stimulere øynene til å skille ut mer fettstoffer. Noen øyemasker, som TheraPearl, holder godt på varmen.

– Mange opplever gjerne umiddelbar lindring, men det kan også ta tid å reversere kjertelforandringer som har pågått over mange år, minner øyelegen om.

– Infrarød lysbehandling (IPL) er en moderne behandling somhar signifikant effekt ved tørre øyne. Den kan gjøre at man kommer raskere til resultater og blir mer motivert til å vedlikeholde behandlingen på egen hånd, sier han.

Fotobiomodulering med IPL stimulerer talgkjertelcellene i øyelokkene til å skille ut mer lipider, og systemet Eyelight innebærer fire behandlinger med to ukers mellomrom.

Mange har øyeallergi der øynene blir røde, klør og renner. Noen har også en kombinasjon av tørre øyne og øyeallergi. Her anbefaler øyelegen smørende øyedråper fremfor saltvannsdråper som kan ha negativ effekt på tårefilmen. De fleste trenger øyedråper med antihistaminer og mange trenger betennelsesdempende dråper over lang tid.

– Uansett om øyeplagene dine skyldes tørre øyne eller allergi: søk alltid hjelp hos fagpersoner på apotek, optiker eller øyelege for å avklare årsaken til dine plager. God veiledning sammen med gode produkter og medikamenter gir vanligvis gode resultater.